-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:35108 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

در سورة نساء آية 59 منظور از «اولي الامر» چه كساني هستند كه اطاعت آنها هم رديف اطاعت خداوند و پيامبر شناخته شده ؟ ديدگاه علماي شيعه و علماي اهل سنت در اين مورد چيست؟

مفسران و علماي شيعه و پيروان مكتب اهل بيت (ع) همگي اتفاق نظر دارند كه منظور از «اولي الامر» امامان معصوم است كه رهبران معنوي و مادي جامعه اسلامي در تمام شئون زندگي و حياتند ، و غير آنها را شامل نميشود ، چرا كه اطاعت بيقيد و شرط كه در آيه شريفه آمده و همرديف اطاعت خدا و پيامبر (ص) شمرده شده است تنها دربارة معصومان تصور ميشود ، و اما كسان ديگري كه اطاعت آنها لازم است همواره محدود به حدود و مقيد به قيودي است ، و هرگز اطاعت مطلق در مورد آنها وجود ندارد ، و اين مسأله واضح است .



اين در حالي است كه مفسران و علماي اهل سنت در معني اولوالامر اختلاف زيادي دارند، بعضي آن را به معني «صحابه»، و بعضي به «فرماندهان لشگر» و بعضي «به خلفاي چهارگانه» تفسير كردهاند.



آنها هيچ دليل روشني براي اين تفسيرهاي سه گانه بيان نكردهاند.



جمع ديگري «اولوالامر» را به معني علما و دانشمندان شمرده ، و به آيه شريفه 83 سوره نساء استناد نمودهاند



«وَ اِذا جائَهُمْ اَمْرً مِنَ الاَمْنِ اَوِالْخَوْفِ اَذاعَوابِه وَلَوْرَدوْهُ اِلَي الرَسُولِ وَاِلي اُولِي الاَمْرِ مِنْهُمُ لَعَلِمَهُ الَذينَ يَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ»



[و هنگامي كه خبري از پيروزي و شكست به آنها برسد (بدون تحقيق) آن را شايع ميكنند ، در حالي كه اگر آن را به پيامبر (ص) و اولوالامر از آنان ، ارجاع دهند كساني كه از ريشه مسائل آگاهند آن را ميدانند].



ولي با توجه به اين كه آية مورد بحث دربارة اطاعت بدون قيد و شرط است ، و آيه 83 سوره نساء دربارة سؤال و تحقيق است ، دو مطلب مختلف را بيان ميكند و هرگز نميتوان هر دو را به يك معني دانست، تحقيق از عالم مطلبي است و اطاعت بيقيد و شرط از اولوالامر مطلبي ديگر، دومي جز درباره معصومان تصور نميشود، ولي اولي مفهومي گسترده دارد.



بعضي از مفسّران اهل سنت احتمال پنجمي در اينجا دادهاند كه منظور از اولوالامر مجموع نمايندگان عموم قشرهاي مردم و حكام و زمامداران و علماء و صاحب منصبان در تمام شئون زندگي مردم هستند.



بعضي از مفسّران اهل سنت ميگويند منظور از اولوالامر حكام و امراء و شاهانند! و هر حاكمي بر مسلمانان حكومت كند، عادل باشد يا ظالم ، در مسير صحيح باشد يا منحرف، دستور به اطاعت خدا دهد يا معصيت و نافرماني او ، بايد از او پيروي كرد، چنان كه در تفسير المنار در اشاره سربستهاي ميگويد



«وَ بَعْضُهُمْ اَطْلَقَ في الْحُكامِ فَاَوْجَبُوا طاعَهَ كُلِ حاكِمٍ»



[بعضي آيه را ناظر به اطاعت تمام حاكمان ميدانند و اطاعت آنها را واجب ميشمرند]. (تفسير المنار 5/181).








پيام قرآن ج 9


حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.